دستپخت ویژه ایرانی

طرز تهیه “شله زرد” با نکات ویژه و کاربردی

آموزش درست کردن شله زرد در سه سوت

شله زرد از دسرهای خوشمزه وخوش عطر و بویی است که طرفداران زیادری دارد و بیشتر در اعیاد محرم و رمضان به عنوان نذری پخت می شود و بسیار شیرین است.

عطر گلاب و زعفران و دارچین این دسر زرد رنگ را بسیار لذیذ و دلچسب کرده و نیز دستور پخت آسانی هم  دارد.

در این مطلب طرز تهیه شله زرد را بدون هیچ فوت و فن پیچده ای میتوانید بیاموزید.

شله زرد

مواد لازم شله زرد

برای تهیه شله زرد خوشمزه خانگی این مواد لازم را مهیا نمایید : 

مواد لازم شله زرد

مواد لازم برای شله زرد
مواد لازم مقدار لازم
برنج خیس کرده 2 پیمانه
شکر 4 پیمانه
کره گیاهی 50 گرم
زعفران 1 مثقال
گلاب 1 پیمانه
روغن 1 قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادام به مقدار لازم

قبل از پخت حتما به این چند نکته باید توجه کنید : 

1.یکی از متداول ترین نکاتی که در مورد شله زرد باید بدانید این است که پیمانه ها درپخت شله زرد باید مشخص باشد . یعنی با هر اندازه ای که برنج  را پیمانه میکنید با همان اندازه هم باید آب و شکر را پیمانه کنید. به این شکل که اگر یک پیمانه برنج میگیرید باید با همان پیمانه 2 لیوان شکر و 6 لیوان آب استفاده کنید.

2.برنج نیم دانه زود تر وا میرود پس برای خیس کردن آن دو تا سه ساعت کافی می باشد و همچنین برنج های معمولی عکس این قضیه را شامل می شوند و ما بین 12 الی 24 ساعت برای وا رفتن و نرم شدن برنج نیاز می باشد.

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و لذیذ

ابتدا باید برنج را شسته و به مدت 12 الی 24 ساعت از شب قبل با 12 الی 13 لیوان آب خیس کنید و موقع پخت در ظرف مناسب با حرارت نسبتا زیاد قرار میدهیم و در قابلمه را نیمه بسته قرار میدهیم تا آب برنج بجوش آید. در این مرحله نباید اصلا برنج را هم بزنید.

وقتی برنج شکفته شد و آب را در خود جذب کرد حرارت را کم کنید و در این مرحله باید برنج را هم بزنید نکته مهم و قابل توجه در این مرحله این است که نباید دیگر به برنجتان آب اضافه کنید چون این کار باعث می شود شله زرد آماده شده موقع خوردن و قاشق زدن آب بیندازد.

وقتی برنجتان کاملا شفته شد و به اصطلاح وا رفت باید شکرتان را اضافه کنید و هم بزنید و اصلا نگران نباشید که برنجتان در حال سفت شدن بود چون با اضافه کردن شکر برنج دوباره شل می شود و به هیچ وجه آب به برنجتان اضافه نکنید و همین طور مدام به مدت یک ربع هم بزنید تا ته نگیرد.

 همچنین بخوانید: 

20 ترفند مهم شیرینی پزی های پرطرفدار که باید بدانید

طرز تهیه سس آلفردو

طرز تهیه پنکیک قارچ خوشمزه

 

در مرحله بعد باید زعفران را بسابید و با آب دم کنید و خلال بادام را با یک پیمانه گلابی که داشتیم خیس دهیم تا عطر بادام چند برابرشود.

سپس زعفران دم کشیده شده تان را بریزید.

همچنین خلال بادام و گلابتان را که در هم مخلوط بودند را به مواد شعله زردتان اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید با بقیه مواد بپزد و آرام هم بزنید.

باید اندازه زعفران تان طوری باشد که شله زردتان رنگ نارنجی بگیرد بعد از این مرحله کره را اضافه میکنیم و هم میزنیم و برای اینکه شعله زردتان شفاف تر شود از مقدار روغن مایع گفته شده استفاده میکنیم.

بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن کره با بقیه مواد ،حرارت را خاموش میکنیم و در ظرف را میگذاریم تا کاملا دم بکشد.

شله زرد

سپس شله زرد را در ظرف مناسب سرو میکنیم و به دلخواه با دارچین ، خلال پسته و بادام تزیین میکنیم.

۰ ۰
سمیرا
۱۱ مهر ۱۲:۰۰

چه دستور پخت خوبی بود. من شعله زرد فوری با آرد برنج درست می‌کنم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی